4-8 augustus - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van diaconale reis filipijnen - WaarBenJij.nu 4-8 augustus - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van diaconale reis filipijnen - WaarBenJij.nu

4-8 augustus

Door: Annelies Abrahamse en Gerard de Visser

Blijf op de hoogte en volg diaconale reis filipijnen

13 Augustus 2014 | Filipijnen, Manilla

Hierbij weer een nieuwe blog. We zijn erg druk geweest de afgelopen dagen en hebben niet altijd internet gehad. We willen de achterstand nu weer inhalen. ;)

Na ons verblijf in de sloppenwijken zijn we weer teruggekeerd naar het OMF guesthouse.

4 augustus

Vandaag hebben we een rustdag gehad. Vanmorgen mochten we uitslapen en zijn we naar een park geweest waar we wat rondgelopen hebben. Vanmiddag zijn we bij Iljo thuis geweest. We hebben op Filippijnse wijze avocado's geplukt (zie bijlage). We hebben een gezamelijke maaltijd genuttigd en zijn naar een winkelcentrum geweest. Daar begon het opeens keihard te regenen. Gelukkig waren er wat Filippijnse straatjochies die ons voor een paar pesos onder een grote paraplu naar de tricycle wilden brengen. Maurits voelde zich vandaag niet lekker en bleef daarom in het OMF guesthouse.

5 augustus

Vandaag zijn een aantal van ons naar Faith Academy geweest: een internationale school geweest, waar ook de kinderen van zendelingen heen gaan. Ook zitten er kinderen van werknemers van internationale bedrijven, waaronder Shell. Leerlingen krijgen de opdracht om minimaal iedere week evangelisatie gerichte praktijken uit te oefenen, of ze nou christelijk zijn of niet.

De school heeft leerlingen van alle leeftijden, van peuter tot middelbaar onderwijs. We vonden het een geweldige school. Marina zou er wel een semester lang lessen willen volgen.

Jelle en Gerard waren vandaag op het hoofdkantoor van ABCCOP, de Filippijnse PKN. Zij zijn begonnen met het bouwen van een nieuwe website. We hebben een backup gemaakt van de oude site, WordPress geïnstalleerd en een geschikt template uitgezocht om te customizen, blablabla...

Jan-Willem was ook mee en heeft muren geschuurd die opnieuw geschilderd moeten worden.

6 augustus

Jelle en Gerard zijn verder gegaan met de website bij ABCCOP en hebben een heerlijk rustige avond gehad. De kok had speciaal voor ons tweëen spagetti gekookt.

De rest is naar Bulacan geweest en heeft daar een podium gebouwd, deuren geverfd en bamboe gelakt. Bamboe bleek een gewilde schuilplaats voor reusachtige spinnen te zijn, wat het nodige gegil opleverde.

Verder proberen mannen nogal eens op ongepaste wijze om grappig te zijn, bijvoorbeeld door verf op iemands benen smeren. Dit ontaarde in een heus verfgevecht. En het ging niet bepaald om waterverf... In de Filippijnen is nergens meer tinner te verkrijgen. ;)

Bij de avondmaaltijd lagen bananenbladeren op tafel met daarop rijst en vlees. Wij mochten hiervan ongegeneerd met onze handen eten en na de maaltijd onze handen aflikken. We hebben een hoop tafelmanieren bijgeleerd... ;)

's Avonds werd het voor sommigen van ons erg laat vanwege spelletjes en iets met lipstick... Om 02.00 's nachts schrokken de dames wakker van mannelijke oerkreten die geslaakt werden.

7 augustus

Een aantal van ons werd vanmorgen brak wakker. Vanmorgen hebben de mannen het werk van gisteren afgemaakt. De vrouwen mochten vanmorgen vrijaf, om 's middags te gaan schoonmaken in de kerk. Dit schoonmaken kon niet doorgaan omdat de plaatstelijke bevolking nog in de kerk bezig was. Dit tot grote spijt van de dames... ;)
Jelle en Gerard konden na een heerlijke nachtrust aanschuiven aan een ontbijt met overheerlijke pancakes, weer speciaal voor ons tweeën bereid. Vandaag was Jan-Willem er niet bij, wat bij ons de nodige zenuwen opleverde omdat we nu zelf met het openbaar vervoer bij het hoofdkantoor moesten zien te komen.

We besloten daarom een taxi te nemen die ons voor de deur kan afzetten zodat er niets mis kan gaan. Echter hadden we het huisnummer niet paraat en werden we ergens midden in de juiste straat afgezet. We moesten nu de juiste kant op lopen: 50% kans. Na de straat helemaal uit te zijn gelopen bleken we helaas de verkeerde kant op gelopen te zijn en moesten we weer helemaal terug. Het was toch 50 meter de andere kant op. :P

8 augustus

Vandaag gingen Jan-Willem en Martine met een wijkverpleegster mee op pad. Dit was voor hen interessant vanwege hun achtergrond in de zorg.

De rest ging mee naar het kantoor van ABCCOP. Annelies en Wietske hebben een aantal roestige kasten geschuurd en gespoten waarna ze er weer als nieuw uitzagen.

Gerard en Jelle hebben vandaag de website afgerond. Hij moet nog wel gecontroleerd worden door Iljo. U kunt de site alvast bewonderen op www.abccop.org/dev/, de oude site is www.abccop.org (was getekend, 13-08-14).

De rest ging werken op de vierde verdieping die in aanbouw is. Er moest een hoop afval naar beneden gebracht worden met behulp van emmers en katrollen. Omdat niemand zo slim was geweest zonnebrand mee te nemen, veranderden een aantal mensen langzaam in een indiaan.

In de Filippijnen kent men geen ARBO, dus alert zijn kon geen kwaad. Zeker als je met volle emmers naar de rand van het dak moet lopen. Timos verloor een keer bijna zijn evenwicht maar kon zich gelukkig nog aan een balk vastgrijpen om een val van 10 meter te voorkomen.

Volgens Maurits viel het wel mee: “Ik had Timos nog wel bij een been kunnen grijpen. En anders had ik hem wel achterna gesprongen.” Gelukkig zijn we er allemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen. :)

• 13 Augustus 2014 - 19:47

Ellis Gosen. Herveld:

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt, en ook heel veel gewerkt las ik.

Wat een goede tijd voor jullie allemaal, en voor de mensen daar die jullie geholpen hebben

God bless you all.

• 13 Augustus 2014 - 20:56

Petra (OMF Nederland):

Leuk zeg, weer een verslagje! Fijn om te horen dat jullie het zo goed doen en zoveel verschillende dingen doen. Geniet nog even van deze laatste dagen, het zal ook wel weer lastig zijn om afscheid te nemen.

• 13 Augustus 2014 - 22:13

Jan-Simon:

Jullie maken jezelf wel nuttig zo te lezen. Veel succes de laatste dagen en goede reis terug !

• 14 Augustus 2014 - 08:45

Anne Pals:

Ik ben benieuwd naar jullie indianen-outfit met een roodverbrande huid en allerlei verfstrepen. Mooi dat jullie zoveel zinnige dingen gedaan hebben. Ik ga nu de site bekijken die gemaakt is. Nog mooie dagen toegenwenst.
    Hg anne pals