2 Dagen van veel nieuwe impressies. - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van diaconale reis filipijnen - WaarBenJij.nu 2 Dagen van veel nieuwe impressies. - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van diaconale reis filipijnen - WaarBenJij.nu

2 Dagen van veel nieuwe impressies.

Door: Annelies, Matthijs en Martine

Blijf op de hoogte en volg diaconale reis filipijnen

31 Juli 2014 | Filipijnen, Manilla

Voordat jullie beginnen met lezen even wat informatie vooraf: de volgende combinatie ':p' is een smiley.

Dag 3:

We begonnen gelukkig niet te vroeg vandaag, althans de meeste van ons niet. De vrouwen waren eerder wakker dan de mannen, maar dit is natuurlijk geen verrassing :p.
We hadden pas om 14 uur plaatselijke tijd de eerste afspraak, dus ja dat is 8 uur Nederlandse tijd voor de snelle rekenaars onder jullie, dus we hadden tijd genoeg om alles te verkennen of om uit te slapen.
Om 14 uur hadden we een introductiebijeenkomst, hierin spraken we over waar we naar uit kijken en waar we bang voor zijn tijdens de reis. Ook hebben we opgeschreven wat onze doelen en verwachtingen zijn.
Daarna kregen we les over de taal (Tagalog), lichaamstaal en de waarden en normen in de Filipijnen. Dit was zeer interessant om naar te luisteren en actief aan mee te doen.
Als laatste geplande ding van de dag was dat we nog wat praktische zaken gingen bespreken en dat we per 'buddy' een Filipijns telefoonnummer kregen voor geval van nood. Hierdoor is een deel van ons misschien minder bereikbaar.
We hadden tussen dit en ons avondeten nog net een half uurtje om wat bij te komen van alle informatie die we gekregen hadden.
Na het avondeten gingen we lopen richting een winkelcentrum, dit was op 10 minuten lopen. Bij binnenkomst werden we al geconfronteerd met de vele wapens in de stad doordat we werden gecontroleerd. Ondertussen waren we ook de plaatselijke attractie, we werden constant nagestaard door vele ogen. Overal werden we aangeklampt om iets te kopen of om geld te geven. Vooral het laatste was confronterend.
Toen we wilden pinnen hadden we ook nog een uitdaging, geen van de passen die we bij ons hadden werkte. Dus terwijl de mensen in het winkelcentrum dachten dat we veel geld uit konden geven, hadden we helemaal niets bij ons.
Toen we weer terug naar het guesthouse wilde gaan hadden we onze eerste echte “regenseizoen-bui”, gelukkig had een deel van ons de paraplu (of poncho) meegenomen. Maar dit was niet het enige wat het teruglopen spannend maakte. Bijna aan het einde van de rit werd het voorste deel van de groep in één keer voorbij gerend door een verraste Matthijs, die riep: “Help, er rent een naakte vrouw achter me aan”. En ja hoor, even later stonden wij ook stom verbaast door deze aanblik.
Niet wetende wat we moesten doen zijn we maar snel naar binnen gevlucht, we kregen van de buren te horen dat deze vrouw geestelijk niet goed was, wat later ook door Iljo werd bevestigd. Gelukkig weten we nu wel wat we de volgende keer moeten doen :p.
Eenmaal bijgekomen van de schrik, ging een deel slapen. Het andere deel van de groep bleef nog even napraten met een deel van de andere gasten in het guesthouse. Dit hield alleen wel in dat de laatste van ons rond 1 uur vannacht ging slapen, terwijl 9 uur was aangeraden en het ontbijt tussen 7 en half 8 is.

Dag 4:

Zoals hierboven beschreven gingen we vroeg ontbijten, en heeft iedereen de deadline van half 8 gehaald.
We werden rond half 9 opnieuw beneden verwacht om een tour door Manila te maken. Iljo kwam samen met een jongen uit de kerk: Nicco. Hij ging ook mee om ons te begeleiden. Dit was achteraf gezien een meesterzet, aangezien we niet met z'n alle tegelijk met het openbaar vervoer mee gekunt.
Hierdoor waren we opgesplits in een groep van 7 en de ander van 5. De eerste groep ging mee met een FX, dit is een taxi die een bepaalde roeute rijd en zo veel mogelijk mensen meeneemt. De andere groep ging met een Jeepney, zie de foto's voor een idee van wat dit is.
We verzamelden bij de meest conservatieve Katholieke kerk van Manila, de Zwarte Jezuskerk. Er was net een mis aan de gang, uiteindelijk hoorde we dat er overdag altijd een dienst aan de gang is in deze kerk.
Vanaf hier liepen we door en deel van een sloppenwijk heen, hier waren meerdere winkels waar we konden kijken voor souvenirs. We liepen een rondje en kwamen uiteindelijk weer op het plein voor de kerk uit, hier gingen loombandjes halen voor de kinderen van de kerk waar een deel morgen naar toe gaat.
We gingen lunchen in een restaurant die goed aangeschreven staat in Manila, we kregen hier kip en rijst. Hier stopte Jondalar zijn vingers in de soep aangezien hij dacht dat het was om zijn handen schoon te krijgen.
Daarna gingen we snel weer verder aangezien we meer op planning hadden. We gingen (opnieuw) met de jeepney, dit keer naar het graf van de nationale held. Hier was ook een museum bij wat heel indrukwekkend was, aangezien we zo een goed beeld kregen van deze persoon en wat hij gedaan heeft.
Hier hadden we ook weer mooie fotomomenten, zelfs met een van de bewakers van het fort.
In dit fort liepen ook meerdere katten rond, en als het aan een deel van de groep had gelegen zouden deze nu mee gegaan zijn in onze broekzakken om ze zo mee naar Nederland te kunnen nemen.
Dit was het laaste op de planning en dus gingen we vanaf hier eerst terug naar de kerk, maar het was al spitsuur en dus gingen we minder snel dan de heenweg. Op een gegeven moment stonden we vast en besloten de laatste paar honderd meter te lopen.
Vanaf de kerk hadden we vrij snel een FX, beschrijving hierboven, maar moesten we wel wachten tot ook de andere passagiers er waren aangezien deze nog niet vol was en wij de lege stoelen niet gingen betalen.
Toen we weer terug waren in het guesthouse kon iedereen zijn gang gaan. Een deel trok zich even terug op de kamer en een deel ging Uno spelen. Dit was zo luidruchtig dat er door de anderen gedacht werd dat er een moord gepleegd werd.
Bij het avondeten hadden we, surprise surprise, lekker rijst. We hadden er vandaag ook kerriegehakt bij en een hele hoop fruit.
Iedereen begint nu last te krijgen van de jetlag en dus stoppen we maar met bloggen voor vandaag.

Groeten en tot over een paar dagen aangezien we vanaf morgen enkele dagen doorbregen in een sloppenwijk en dus geen internetverbinding hebben. (Dat kan dus ook telefonisch een probleem zijn, maar we zijn veilig.) Zodra we weer in de 'beschaafde' wereld zijn zullen we onze vele verhalen opnieuw delen. :p

• 31 Juli 2014 - 18:43

Pim En Truus Abrahamse:

Wat een mooi verslag!!! Vandaag waren jullie dus echt de toerist. Maar morgen gaat het echte werk beginnen. Een goede tijd gewenst en vooral Gods zegen bij alles wat jullie gaan ondernemen.
    Enne.......Annelies......haal die kat uit je koffer! Hatsjoe!

groeten aan allemaal!

• 31 Juli 2014 - 21:36

Greta De Visser:

Dag jongelui

Jullie hebben in die paar dagen al heel wat beleeft en met nieuwe dingen kennis gemaakt.

Leuk dat er ook foto's verstuurd zijn!
    Krijgen we een indruk waar jullie nu rond lopen en waarmee jullie vervoerd worden (iets kleurrijker als in Holland).
    Die weg is zo te zien ook wat breder dan de Cuneraweg :-).
    Sterkte in de sloppenwijk, daar stappen jullie weer een heel andere wereld binnen.

Vriendelijke groeten van ons allemaal.

• 31 Juli 2014 - 22:21

Gerrit En Nella Meurs:

Hoi allemaal,

Wat leuk om julie verhalen te lezen! De foto's maken het verhaal nog levendiger. We zien enthousiaste gezichten van jullie. Hopelijk is dat morgen ook zo als jullie kennis gaan maken met de armsten uit de stad.

groeten uit Kesteren

• 02 Augustus 2014 - 08:15

Desirée De Rooder:

Wat een avonturen en indrukken! En dit zijn pas jullie eerste dagen. Dat belooft wat voor de rest van de reis. Aan de foto's te zien kan het daar net zo hard regenen als hier. Ik kijk uit naar jullie verslag van de jullie ontmoeting met de mensen uit de sloppenwijken.

• 02 Augustus 2014 - 19:33

Ellisgosen@hotmail.co:

Wat fijn dat jullie ons op de hoogte houden, dan kunnen we meeleven
    God zegene jullie groep en jullie werk wat jullie nu doen.

• 08 Augustus 2014 - 17:25

Ria Zaaijer.:

Hallo allemaal,

Mooie indruk van jullie belevenissen. Wat een ongelofelijke verandering van cultuur.
    Als jullie terug komen willen we graag recepten delen van al dat lekkere eten. Kom maar een avondje koken voor julie zelf en wij natuurlijk.
    Wat mooi he, zo ver weg en toch door de media zo dichtbij. Jonge lui geniet en tot over een week.

Fijne zondag met alle die daar bij zijn. Vrg Jan en Ria.